BOSCH
CMC
Creative Marketing Communications
Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:
16/10/'01 Ondernemende sites Vijf jaar is een kritische grens in ondernemersland. Het gros van de bedrijven haakt dan af. Sinds 11 mei vorig jaar zijn er met veel bravoure pakweg 2.800 berichten geplaatst op www.kamerkrant.com c.q. www.kamerkrantzuidlimburg.com. En nu - zo’n 15 maanden later (oftewel ongeveer 5 internetjaren) - laat de KvK Zuid-Limburg heel stilletjes het internet actualiteitenavontuur voor wat het is. Sinds begin oktober brengt men de korte ondernemende nieuwsflitsen onder bij de reguliere KvK-site op www.maastricht.kvk.nl. Naar verluidt, omdat daar méér bezoekers komen...
Weer een internetidee dat een milde dood sterft door gebrek aan belangstelling. Het ook valt niet mee om voldoende bezoekers te genereren; zeker niet als men niet ook 24-uur per dag met een site aan de slag gaat en de internetbusiness niet echt in de vingers heeft. Iedere dag provinciaal ondernemersnieuws brengen, is een te smalle basis. De populatie ‘ondernemers in Limburg’ is daar bovendien niet groot genoeg voor. Eerdere pogingen van vergelijkbare initiatieven, zoals bijvoorbeeld Regio-Vista en hoe ze ook allemaal mogen heten, hadden dat al lang aangetoond. Maar goed, iedereen wil het wiel opnieuw uitvinden. De KvK-pijlen worden nu naast hun krant ook op TV gericht. Maar of TV Totaal (www.tvtotaal.nl) ondernemend Limburg bereikt? Via het internet zeker niet.
Het creëren van actuele content is en blijft de komende jaren duur, en van de reclameopbrengsten alleen kun je geen regionale site in de lucht houden. Zelfs landelijk opererende slimme content providers, zoals www.yournews.nl, hebben het niet makkelijk, en zijn naarstig op zoek naar nieuw te verbranden miljoenen om het hoofd boven water te houden. Ook in een groot land als Duitsland bijvoorbeeld moet er vooralsnog fors geld bij (www.yournews.net/de).
Ondernemers kunnen beter terecht bij de grote landelijke organisaties. Alhoewel het daar ook niet overal rozengeur is. Het Belgische KMO-net biedt geen actuele content. Bij de LOZO is dat niet anders. De Limburgse Werkgevers Vereniging LWV communiceert via www.zakenmail.nl enkel eigen berichten, en vermeldt slechts enkele handjes vol links naar hun leden. Ook hier is geen ware ‘internetproriteit’ te bespeuren. Bij hun grote broer het VNO-NCW, staan de actuele zaken en ontwikkelingen in het tweewekelijkse gedrukte magazine Forum. Online niet beschikbaar. De midden- en kleinbedrijf equivalent MKB Nederland geeft de actualiteit in hun blad Ondernemen weer en in zwaar afgeslankte vorm via www.mkbondernemen.nl; voornamelijk om abonnees voor hun blad te werven. Dat geldt evenzo voor Elseviers’ Bizz en diens jongere internettweeling www.zibb.nl (die deels door dezelfde redactie worden gevoed). Management Team doet niets anders via www.mt.nl.
De traditionele actuele informatieverstrekkers op het internet zoals www.planet.nl/news of de relatief succesvolle nieuwkomer zoals www.nu.nl richten zich op een bredere populatie, en verbijzonderen van daar uit naar de bijvoorbeeld economische actualiteit. Maar ook voor de ‘algemene’ nieuwkomers in het internet actualiteitenland zit het niet mee.Het is een komen en gaan van initiatieven. Net als bij de bladen zelf. Recentelijk viel immers ook het doek voor de nieuwssite en.nl (de interactieve poot van PCM). Pas sinds 26 juni dit jaar in de lucht en sinds vorige week 12 oktober al weer ‘neergehaald’. Pakweg één internetjaar verder. Kortom, de gedrukte magazines en advertentiebladen blijven informatiebronnummer 1 in ondernemersland. Daar kan geen internetversie tegenop.
Marc Bosch
N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...